Minister Weyts en 80 kleuters lanceren Aya reeks 3

Minister Weyts en 80 kleuters lanceren Aya reeks 3

VTM KIDS, het kidsmerk van MEDIALAAN, lanceerde vandaag het derde seizoen van de animatiereeks Aya, in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en 80 kleuters van basisscholen De Biekorf in Vilvoorde en de Parochiale Bassischool in Diegem. Zij kregen tijdens de avant-première vier afleveringen van de nieuwe reeks te zien, ingeleid door Buurtpolitie-acteurs Charlotte De Groof en Manoe Frateur. De lancering van het nieuwe seizoen kadert in de Week van de Mobiliteit, die plaatsvindt tussen 17 en 23 september 2018, waarin maar liefst 3263 kleuterklassen deelnemen aan de ‘Aya op school’-campagne van VTM KIDS en Mobiel 21. Het derde seizoen van Aya wordt vanaf maandag 17 september dagelijks uitgezonden bij VTMKZOOM en in het ochtendblok van VTM.



In de gloednieuwe afleveringen van Aya leren Otto en Belle hun knalgele ruimtevriendje Aya stap  voor stap de basisregels in het verkeer. De reeks wil zo kleuters en hun ouders stimuleren om veilig en milieuvriendelijk naar school te komen, door bijvoorbeeld meer te fietsen, het openbaar vervoer te gebruiken of een fluohesje en helm te dragen. Dat dergelijke sensibilisering nog steeds nodig is, blijkt o.a. uit recente cijfers van de Fietsersbond (2017), die vaststelt dat slechts 30% van de kinderen met de fiets naar school gaat. Kinderen blijven dan ook bijzonder kwetsbaar in het verkeer, vorig jaar waren 1197 kinderen onder de 6 jaar betrokken bij een ongeval (cijfers VIAS).

 

Het nieuwe seizoen van Aya kwam tot stand met de financiële steun van de Vlaamse overheid. Minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Aya geeft jonge kinderen het goede voorbeeld: fietsen is leuk en verkeersregels zijn belangrijk. Het aanleren van die verkeersregels kan niet vroeg genoeg beginnen. We voeren de strijd voor meer verkeersveiligheid overal, dus ook op tv en op de schoolbanken. Vlaanderen investeert dan ook 270.000 euro in deze nieuwe reeks, die verkeersopvoeding heel speels en aantrekkelijk verpakt”.

 

De ‘Aya op school’-campagne volgt dit jaar nauwgezet de uitzendingen op tv. Alle scholen krijgen een actiepakket toegestuurd, met vertelplaten en concreet lesmateriaal rond verkeersveiligheid. Elke vertelplaat is gelinkt aan een aflevering en bevat een activiteit, een aantal gespreksvragen en extra’s waarmee de klassen een week lang aan de slag kunnen gaan. Op aya.be vinden leerkrachten bovendien aanvullend materiaal. Ouders kunnen van 17 september tot 14 oktober terecht op de website voor een wedstrijd, waarmee ze een vakantiewaardebon ter waarde van 1000 euro kunnen winnen.